WGC 2008 Lusse - blog

Szybowcowe Mistrzostwa Świata 2008 - Lüsse

W Niemczech na lotnisku Luesse ok. 60 km na południowy-zachód od Berlina w dniach 02-16.08.2008 rozgrywane są XXX Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasach Otwartej, 15 i 18 metrowej. Głównymi sponsorami Reprezentacji Polski są Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. oraz Sol-Aero sp. z o.o..

Do udziału w Mistrzostwach zgłoszonych zostało 134 pilotów z 34 krajów całego Świata. Wśród nich znajduje się sześciu Reprezentantów Polski.

Program Mistrzostw

Piątek, 15.08.2008 - trzynasty dzień mistrzostw

Srebro dla Janusza Centki i brąz dla Karola Staryszaka  

Obudził nas padający deszcz. Są takie dni zwłaszcza ostatni dzień zawodów kiedy to padający deszcz nie martwi niektórych pilotów. Tak było dzisiaj. Na twarzy Janusza i Karola nie było smutku. Na odprawie padły słowa „No task today" co jest równoznaczne z zakończeniem rywalizacji podczas 30 Szybowcowych mistrzostw Świata. Jutro w programie jest przewidziana ceremonia zakończenia mistrzostw, która rozpocznie się na lotnisku w Luesse o godzinie 10:00 rano. Na podium stanie najpierw Janusz Centka. Otrzyma srebrny medal za 2 miejsce w klasie 15 metrowej.

Czwartek, 14.08.2008 - dwunasty dzień mistrzostw

Awans Janusza Centki na 2 miejsce w klasyfikacji generalnej  

Ogromny pech dopadł Mirka Matkowskiego. Uszkodzeniu uległo skrzydło jego szybowca ASW 22 BLE. Szybka naprawa była niemożliwa. Jedyną szansą była zamiana szybowca. Wymagało to sporo zachodu. Na szczęście nie było winy Mirka i Organizator zgodził się na zamianę. Niestety jedynym szybowcem jakim dysponowaliśmy był ASW 27. Trudno było walczyć z długalami zwłaszcza pod koniec trasy gdzie pojawiło się sporo chmur wysokich i wydłużały się przeskoki. Zamiana szybowca wiązała się z konieczność ważenia, przygotowania szybowca, rejestracji zmiany rejestratorów itd. Wymagało to poświęcenia dużej ilości czasu i dlatego dopiero teraz mogę coś napisać. Cumulusy zaczęły powstawać już przed godziną jedenastą. Klasa 18 m i Otwarta poleciały na wielobok 455 km i 507 km dookoła TMA Berlin. Piętnastki miały wielobok 422 w południowo-wschodniej części rejonu zawodów.

Środa, 13.08.2008 - jedenasty dzień mistrzostw

Zgodnie z prognozą front chłodny przeszedł przez rejon Luesse we wczesnych godzinach porannych. Klasa otwarta wystartowała pierwsza (o 11:35) na 3,5 godzinną obszarówkę STAA. Klasa 15 m leci na klasyczną prędkościówkę RT 293,5 km a osiemnastki na wielobok 312,5 km. Pogoda jest dosyć niepewna. Wieje bardzo silny wiatr - górą do 50 km/h. Na pierwszy i drugi bok trasy zapowiada się dobra pogoda. W tej chwili podstawa osiągnęła 1600/1700 m i trafiają się noszenia do 3 m/s. Zmienne zachmurzenie może utrudnić powroty na lotnisko. Kilku zawodników zaryzykowało późne odejścia na trasę. Nasi poszli w połowie stawki. Za kilka godzin wszystko się rozstrzygnie.

Więcej informacji na stronie internetowej organizatora http://www.wgc2008.org/ 

Jacek Dankowski

Kierownik Ekipy

Tel Kom. +49 15223179752 (od 28.07.2008 do 16.08.2008)

Wtorek, 12.08.2008 - dziesiąty dzień mistrzostw

Konkurencja odwołana - Polski wieczór

Kolejny system frontów uniemożliwił rozegranie konkurencji w dniu dzisiejszym. Wieczorem razem z Czechami organizujemy wieczór narodowy. Będziemy serwować polskie napoje, za które dziękujemy Panu Jerzemu Oleszkiewiczowi Prezesowi Sol Aero. Z Żaru jedzie do nas ekipa Bogdana Drendy z kuchnią polową wypełnioną bigosem i grochówką. Serdeczne dzięki. Wszyscy czekają na polskie napitki i jadło.  Jutro będziemy po froncie chłodnym i prawdopodobnie uda się rozegrać siódmą konkurencję.

Więcej informacji na stronie internetowej organizatora http://www.wgc2008.org/ 

Jacek Dankowski

Kierownik Ekipy

Tel Kom. +49 15223179752 (od 28.07.2008 do 16.08.2008)

Email: j.dankowski@wp.pl

Szósta konkurencja rozegrana

Znakomicie poleciał Janusz Centka zajmując 2 miejsce w konkurencji. Dzięki temu awansował na piąte miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw i co najważniejsze zbliżył się do pozycji medalowych. W końcówce warunki niespodziewanie zdecydowanie się poprawiły. Janusz mocno przyspieszył i przyleciał na metę 3 minuty przed czasem co nieco pogorszyło osiągnięty wynik. Mirek Hołyś nie mógł na czas zdobyć wysokości umożliwiającej odlot na trasę z Januszem. Poleciał później i osiągnął nieco gorszy wynik. Dla klasy 18 metrowej decydujący okazał się drugi bok trasy. Najlepszym wariantem był lot zdecydowanie po północnej stronie trasy pod obszernymi chmurami, które nie dawały zbyt silnych noszeń ale umożliwiły lot bez krążenia. Nasi piloci wybrali lot bliżej trasy po dobrze nasłonecznionym rejonie, który niestety zawiódł. Chmury mimo, że na słońcu nie dawały dobrych noszeń.

Poniedziałek, 11.08.2008 - dziewiąty dzień mistrzostw

Kolejny front chłodny przemaszerował przez wschodnie Niemcy dzisiejszej nocy. Rano na niebie było jeszcze sporo ławic chmur średnich i wysokich. Po odprawie zaczęły się kształtować coraz ładniejsze cumulusy. Starty ziemne miały rozpocząć się 0 11:45. Po jednym przesunięciu o godzinie 12:15 jako pierwsza rozpoczęła starty klasa 18 metrowa, następnie otwarta i 15 m. Wszyscy polecieli na 3 godzinne obszarówki. Już wiemy, że prognoza mówiąca o opadach i rozlewających się chmurach w rejonie drugich punktów zwrotnych nie sprawdza się. Nasi poszli wcześniej i pierwszy bok poszedł wszystkim nieźle.  

Więcej informacji na stronie internetowej organizatora http://www.wgc2008.org/ 

Jacek Dankowski

Kierownik Ekipy

Tel Kom. +49 15223179752 (od 28.07.2008 do 16.08.2008)

Email: <j.dankowski@wp.pl>

Niedziela, 10.08.2008 - ósmy dzień mistrzostw

 Konkurencja odwołana

Nad Luesse od rana niebo w pełni zachmurzone. Znajdujemy się w strefie frontu ciepłego. Nie ma szans na poprawę. Jutro będziemy po froncie chłodnym i mamy nadzieję, że uda się rozegrać szóstą konkurencję. Dzisiaj w Luesse trwa już Air Show. Można się przelecieć na historyczny trzysilnikowym JU - 52, pooglądać akrobację szybowcową i samolotową, skoki spadochronowe. Będą też prezentacje szybowców i samolotów zbudowanych pięćdziesiąt i więcej lat temu. Start i przylot  zawodników miał być jednym z elementów pokazów. Niestety pogoda skasowała ten punkt programu.

Więcej informacji na stronie internetowej organizatora http://www.wgc2008.org/ 

Jacek Dankowski

Kierownik Ekipy

Tel Kom. +49 15223179752 (od 28.07.2008 do 16.08.2008)

Email: <j.dankowski@wp.pl>

Piąta konkurencja zaliczona

Pogoda okazała się zdradliwa. Obszerne chmury utrudniały zlokalizowanie noszeń. Najlepiej wypadł dzisiaj Janusz Centka - 4 miejsce w konkurencji i awans w klasyfikacji generalnej na 8 miejsce. Straty do drugiego są niewielkie. Gyorgi Gulyas wygrał już trzecią konkurencję (na pięć rozegranych). Wygląda na to, że jest w życiowej formie. Mirek Hołyś po wspólnym odejściu rozszedł się z Januszem i całą trasę nasze piętnastki zrobiły osobno. Odejście naszych osiemnastek okazało się zbyt wczesne. Warunki poprawiły się i piloci, odchodzący później polecieli szybciej. Kolejna korekta wyważenia LS 10, na którym lata Zbyszek Nieradka okazała się nietrafiona. Szybowiec latał gorzej niż w poprzedniej konkurencji. W klasyfikacji generalnej Karol Staryszak obsunął się na 3 miejsce. Straty do lidera są niewielkie. Różne koncepcje naszych pilotów w klasie otwartej były efektem odejść na trasę w różnych czasach.

Sobota, 09.08.2008 - siódmy dzień mistrzostw

Będzie piąta konkurencja. Wszystkie klasy lecą na klasyczne prędkościówki RT w kolejności 15 m -wielobok 372 km, 18 m - 370 km i otwarta - 407 km. Wszyscy zaczynają ok. 60-70 km na północny-zachód, drugie punkty na południowy-wschód w kierunku Drezna i Lipska dalej na północny-wschód i powrót pod wiatr do Luesse. W ciągu dnia będą pojawiały się obszary rozlanych chmur. To będzie największym zagrożeniem. Podstawy mają osiągnąć 1600 - 1800 metrów a noszenia do 3 m/s. Starty ziemne mają się rozpocząć o godzinie 12:00. Silny północno zachodni wiatr będzie towarzyszył zawodnikom przez cały dzień. Nasi piloci są w bojowych nastrojach. Trzymajcie kciuki.

 

Więcej informacji na stronie internetowej organizatora www.wgc2008.org 

 

Jacek Dankowski

Kierownik Ekipy

Subskrybuj zawartość